Missie visie en kernwaarden

Onze missie:

"Met je eigen kompas, samen veilig op koers!"
Vanuit passie en betrokkenheid zorgen wij voor een veilige basis waarin elk kind op een realistische en positieve manier wordt benaderd, zodat kwaliteiten worden ontdekt en optimaal worden benut.
We streven ernaar onze leerlingen meer inzicht te geven in hun eigen ontwikkeling. Verder willen we ze graag bewust maken van hoe ze leren en waarom ze leren, zodat ze straks hun weg kunnen vinden, zich als mens kunnen ontplooien en een eigen plaats kunnen verwerven in de snel veranderende maatschappij. 

Onze visie:

In de visie van basisschool De Ark is onze school een plek waar leerlingen met plezier leren en zich ontwikkelen tot zelfstandige mensen met voldoende vertrouwen en zelfkennis.
Om dat te bereiken houden we ons niet alleen bezig met feitelijke kennis, maar ook met sociale vaardigheden, waarden en normen. We vinden het onze taak om te werken aan een positieve houding, waarbij aandacht wordt besteed aan de uitgangspunten:

  • openheid
  • eerlijkheid
  • vertrouwen en
  • respect
Op die manier wordt samen spelen en samen leren ook samenleven. Om te zorgen dat elke leerling en elke leerkracht zich optimaal kan ontwikkelen, proberen we zoveel mogelijk te voorzien in de drie basisbehoeften van ieder mens.

Autonomie:
De leerling en de leerkracht moeten zoveel mogelijk de vrijheid hebben om een activiteit naar eigen inzicht te kunnen uitvoeren en invloed hebben op wat hij of zij doen.

Competentie:
We willen de leerling en leerkracht het vertrouwen geven in eigen kunnen.

Relatie:
Een positief klimaat in de klas. De leerling en leerkracht moeten zich vrij voelen om vragen te stellen en niet bang zijn om fouten te maken. De verbondenheid met de omgeving, ofwel vertrouwen in anderen.

Op basisschool De Ark:

  • Voelen kinderen en leerkrachten zich veilig en geaccepteerd en kunnen zich daarom optimaal ontwikkelen
  • Geven we kinderen door geloof en kennis de basis om op te groeien tot waardevolle mensen in een veranderende wereld.
  • Stimuleren we het gevoel voor eigen waarde en competentie
  • Bevorderen we zelfstandig denken en handelen
  • Ontwikkelen we sociale vaardigheden
  • Proberen we alles uit de organisatie te halen wat er in zit
  • Hebben we hoge verwachtingen van onze kinderen en leerkrachten en stellen ambitieuze, maar realistische doelen
  • Gaan we in de schoolorganisatie uit van de 5 disciplines van een lerende organisatie (Peter Senge, 2006)
  • Voeren we een actief kwaliteitsbeleid gericht op verbetering van het onderwijs en de organisatie
  • Werken we systematisch aan verbetering
  • Hebben de basisvakken lezen, taal en rekenen een belangrijke plaats in ons onderwijs.                                      Daarnaast vinden we het ook belangrijk om voldoende tijd te besteden aan wereldoriëntatie en creatieve vakken om uitdaging te bieden in ons onderwijs. Daarmee bedienen we alle leerlingen.
  • Heeft elke leerling en elke leerkracht zijn eigen kwaliteiten.

Onze kernwaarden:

Onze visie hebben we vertaald in een aantal kernwaarden:

Autonomie
Unieke geaardheid van kinderen; dat betekent dat elk kind specifeke talenten en behoeften heeft. De leerling en de leerkracht moeten de vrijheid krijgen om een activiteit naar eigen inzicht te kunnen uitvoeren en invloed hebben op wat hij of zij doet.

Waardering
Wij zien het op onze school als taak elke leerling die ons toevertrouwd wordt, te zien als een uniek schepsel van God. Ieder met zijn eigen talenten, behoeften en manier van leren. Vanuit dit opzicht willen we dat elk kind zich optimaal ontwikkelt.

Relatie
Een school waar iedereen zich veilig voelt én met plezier naar toe gaat. Waar rust en regelmaat heerst en waar duidelijke afspraken zijn. Een positief klimaat in de klas. De leerling en leerkracht moeten zich vrij voelen om vragen te stellen en niet bang zijn om fouten te maken. De verbondenheid met de omgeving, ofwel vertrouwen in anderen.

Ambitie
We willen alles uit leerlingen, leerkrachten, ouders en school halen wat erin zit. Dat betekent dat we gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van ons onderwijs. Met elkaar geven we ons onderwijs vorm en leren we van en met elkaar, zodat we elke dag een beetje beter zijn dan gisteren. De gouden driehoek staat centraal waarbij het kind leunt op de schouders van zowel de school als van de ouders.

Competentie
We willen iedereen in de organisatie het vertrouwen geven in eigen kunnen. Ons onderwijs is afgestemd op de mogelijkheden en de behoeften van de leerling. Door een combinatie van hoge (en reële) verwachtingen en beschikbaarheid voor hulp en ondersteuning, willen we een goede basis leggen voor het ontwikkelen van een gevoel van competentie.

 

 

Cookie instellingen